Mentimeter
Mentimeter is een digitaal hulpmiddel waarmee je mensen hun stem kan laten uitbrengen. Je kan het resultaat van deze stemming zichtbaar maken door middel van staafdiagrammen.
Mentimeter is een digitaal hulpmiddel waarmee je mensen hun stem kan laten uitbrengen. Je kan het resultaat van deze stemming zichtbaar maken door middel van staafdiagrammen.
Een werkgroep is de klassikale vorm van universiteit onderwijs. In een werkgroep zitten meestal tot twintig studenten.
Een hoorcollege is een onderwijsvorm, waarbij de docent een lange mondelinge uiteenzetting geeft aan een (grote) groep studenten.
Een Wordcloud is een visuele weergave van een lijst met woorden. Hoe vaker een woord voorkomt hoe groter het wordt afgebeeld. Wordclouds zijn al jaren een veelgebruikt element op internet. Ze geven bijvoorbeeld inzicht in de thema’s van een speech of worden gebruikt om door een database te navigeren. Wordclouds zien er vaak aantrekkelijk uit door het gebruik van fraaie lettertypen, kleuren en vormen.
Er bestaan veel verschillende vormen van presenteren. We lichten er een aantal toe, zoals de poster of de elevator pitch.
Audience polling, zoals het officieel heet, vergroot de interactiviteit tussen een presentator en het publiek. Via stemkastjes, mobiele telefoons, PDA’s of laptops kan het publiek actief participeren tijdens een presentatie, college of cursus.
Tentamens kunnen worden ingezet bij activerende werkvormen zoals het tentamen met overleg, studenten maken vragen of formatieve toetsing.
Aan de hand van stellingen gaan studenten en docenten met elkaar in discussie. Dit kan zowel synchroon tijdens college als asynchroon op een forum.
Studenten gaan actiever meedoen met hoorcolleges door korte activerende opdrachten aan te bieden die zij bijv. in tweetallen moeten bespreken.
Bij Flipping the Classroom worden college en zelfstudie omgedraaid. In een traditioneel college staat kennisoverdracht centraal en is er meestal weinig interactie. De docent vertelt en studenten zijn passieve luisteraars. Door studenten de kennisoverdracht thuis te laten doen, kan de contacttijd in de collegezaal gebruikt worden voor interactie en verdieping.