Kahoot!
Kahoot is een online applicatie om gamification te integreren in je les. Je kan snel heel aantrekkelijke spelletjes creëren zoals een quiz, een discussie, een bevraging of een ‘Jumble’.
Kahoot is een online applicatie om gamification te integreren in je les. Je kan snel heel aantrekkelijke spelletjes creëren zoals een quiz, een discussie, een bevraging of een ‘Jumble’.
Een werkgroep is de klassikale vorm van universiteit onderwijs. In een werkgroep zitten meestal tot twintig studenten.
Een hoorcollege is een onderwijsvorm, waarbij de docent een lange mondelinge uiteenzetting geeft aan een (grote) groep studenten.
Game based learning maakt gebruik van een spel met een serieus doeleinde: de zogeheten ‘serious games’ of ‘simulaties’. Deze serious games hebben naast alle elementen van gewone spellen ook een opleidingskundige functie. Na het spelen van de serious game heeft de deelnemer kennis, vaardigheden en/of inzicht opgedaan over een bepaald onderwerp.
Er bestaan veel verschillende vormen van presenteren. We lichten er een aantal toe, zoals de poster of de elevator pitch.
Audience polling, zoals het officieel heet, vergroot de interactiviteit tussen een presentator en het publiek. Via stemkastjes, mobiele telefoons, PDA’s of laptops kan het publiek actief participeren tijdens een presentatie, college of cursus.
Tentamens kunnen worden ingezet bij activerende werkvormen zoals het tentamen met overleg, studenten maken vragen of formatieve toetsing.
Studenten gaan actiever meedoen met hoorcolleges door korte activerende opdrachten aan te bieden die zij bijv. in tweetallen moeten bespreken.
Bij Flipping the Classroom worden college en zelfstudie omgedraaid. In een traditioneel college staat kennisoverdracht centraal en is er meestal weinig interactie. De docent vertelt en studenten zijn passieve luisteraars. Door studenten de kennisoverdracht thuis te laten doen, kan de contacttijd in de collegezaal gebruikt worden voor interactie en verdieping.