Mindmapping

Een mindmap is een diagram opgebouwd uit begrippen relaties en afbeeldingen die worden geordend in de vorm van een boomstructuur rond een centraal thema. Deze boomstructuur geeft op een visuele manier de hiërarchische relatie weer tussen al deze begrippen en concepten.

Live Wordclouds

Een Wordcloud is een visuele weergave van een lijst met woorden. Hoe vaker een woord voorkomt hoe groter het wordt afgebeeld. Wordclouds zijn al jaren een veelgebruikt element op internet. Ze geven bijvoorbeeld inzicht in de thema’s van een speech of worden gebruikt om door een database te navigeren. Wordclouds zien er vaak aantrekkelijk uit door het gebruik van fraaie lettertypen, kleuren en vormen.

Game-based learning

Game based learning maakt gebruik van een spel met een serieus doeleinde: de zogeheten ‘serious games’ of ‘simulaties’. Deze serious games hebben naast alle elementen van gewone spellen ook een opleidingskundige functie. Na het spelen van de serious game heeft de deelnemer kennis, vaardigheden en/of inzicht opgedaan over een bepaald onderwerp.

FeedbackFruits

FeedbackFruits is een tool die kan worden gebruikt binnen een Learning Management System (zoals Blackboard of Canvas). Hiermee kun je als docent een pad definiëren waar de student doorheen moet (bijvoorbeeld binnen een bepaalde week). Daarbij werken ze aan opdrachten, maken ze annotaties of geven/krijgen ze feedback.

Wiki

Een wiki is een website waar gebruikers samenwerken om content te maken en bewerken. Onderwerpen worden uitgelegd. Het kenmerkende van een Wiki is dat iedereen die rechten heeft eraan kan bijdragen, commentaar kan leveren en de onderwerpen kan verbeteren. Het bekendste voorbeeld van een Wiki is Wikipedia: een online encyclopedie waarin iedereen kan wijzigen.

Kennisclips

Een kennisclip is een korte video die op zichzelf staat en een gekaderd (deel)onderwerp behandelt. Er bestaan verschillende mogelijkheden om kennisclips te maken. Afhankelijk van de wensen van de docent en de inhoud, varieert de voorbereidingstijd.

Flipping the Classroom

Bij Flipping the Classroom worden college en zelfstudie omgedraaid. In een traditioneel college staat kennisoverdracht centraal en is er meestal weinig interactie. De docent vertelt en studenten zijn passieve luisteraars. Door studenten de kennisoverdracht thuis te laten doen, kan de contacttijd in de collegezaal gebruikt worden voor interactie en verdieping.